Który serwis społecznościowy ma największy potencjał rozwoju?

Ciekawostki, Merytoryczne    7 Wrzesień 2009 9:29

Ponieważ podczas jak zawsze burzliwych dyskusji na interaktywnie.com Mariusz Sybilski napisał, że lobbuję za Gronem postanowiłem zweryfikować moje poglądy na temat tego serwisu. Jak wiecie piszę aplikacje na ten serwis, więc zasadne było sprawdzić, czy przypadkiem nie padłem ofiarą zaangażowania, które to mogłoby doprowadzić do mylnych ocen.

W związku z tym przygotowałem zestawienie danych i statystyk na temat 3 serwisów: Naszej Klasy, Grona i Facebooka, czyli 3 największych serwisów społecznościowych w Polsce. Nie mam wątpliwości, że to zestawienie może zawierać niedopatrzenia i że wielu czynników nie wziąłem pod uwagę. Poza tym danie każdemu czynnikowi tej samej wagi też jest dyskusyjne: przecież 10 razy więcej użytkowników ma większą wartość niż możliwość dodawania quizzów.

W każdym bądź razie w tym zestawieniu upatruję potencjał każdego z serwisów. Sytuacja jest o tyle ciekawa, że każdy z nich wystarczy że zrobi tylko kilka rzeczy, żeby uzyskać przewagę funkcjonalną nad konkurencją. A co jeszcze lepsze: każdy ma luki w innej dziedzinie.

W skrócie: Facebook jest ubogi w języku polskim, Nasza Klasa za mało otwarta i ma za mało „atrakcji”, a Grono po dużej przebudowie i otwarciu startuje niejako z alei serwisowej.

Poniżej przedstawiam porównanie zalet poszczególnych serwisów społecznościowych w Polsce. Ku pamięci mojej i osób, które będą chciały porównać za jakiś czas różnice między nimi:

Grono vs Facebook vs Nasza Klasa

Z rankingu wynika wyraźnie, że Grono ma największy potencjał rozwoju w Polsce.

Przygotowałem dla Ciebie wpisy:

Dodaj do Sfory | Dodaj do Wykopu | Dodaj do Osnews


33 komentarzy »

Kanał RSS z komentarzami do tego wpisu. TrackBack URI

  1.   7 Wrzesień 2009, Nowaker:

    Nie podświetliłeś pól, gdzie jest API. Nie wiem, czy może nie miało to wpływu na ostateczną ocenę.

    komentarz #

  2.   7 Wrzesień 2009, smitu:

    Komedia jakaś… a fotka.pl to co? ;) z resztą mniejsza o to. Szkoda słów :D

    komentarz #

  3.   8 Wrzesień 2009, ksy:

    No tak. Grono kopiując kolejne funkcje z Facebooka ma na pewno potencjał rozwoju… choć czy posiadanie tego co ktoś już ma to rozwój? Pewnie tak, ale mało rewolucyjny. Gorzej, jak nagle to czego nie ma po Polsku FB będzie po polsku i potencjał grona tak jak by maleje. Drastycznie. Nie można wyłączyć reklam w FB? Pewnie dlatego, że na Polskim FB w zasadzie ich nie ma :( I OK! Zostają skórki, które może jednak zachowali byśmy dla grona, fotki i MySpace… albo ja bym tak chciał, żeby nie zoabczyć różowej czcionki na zileonym tle jak gdzieś wejdę.

    komentarz #

  4.   8 Wrzesień 2009, Tomaszs:

    @Nowaker – słusznie. To będzie do poprawy.

    komentarz #

  5.   8 Wrzesień 2009, Tomaszs:

    @smitu – fotka jest trochę czym innym nie sądzisz?

    komentarz #

  6.   8 Wrzesień 2009, Michał Molenda:

    Grono kopiuje wszystko z fb, a po co używać kopii skoro orginał jest dużo lepszy ? Grono okres rozwoju ma już za sobą, bo dodanie funkcji “Ankiety” do profili, raczej nie przyciągnie nowych użytkowników.

    Ranking beznadziejny, jak można oceniać serwisy społecznościowe po “Wewnętrznej walucie” albo “Karta rabatowa” ?

    ps. Od kiedy fb ma mniej użytkowników niż nk ? Jak już umieszczasz jakiś serwis, to bierz cały pod uwagę a nie tylko polskie “elementy”.

    komentarz #

  7.   8 Wrzesień 2009, Michał Molenda:

    Z tego co widzę, dużo notek masz o gronie. Płacą Ci oni za to czy jak ?

    komentarz #

  8.   8 Wrzesień 2009, Tomaszs:

    @ksy – to tak jakbyś powiedział, że Chevrolet skopiował od Mercedesa pomysł: bo ma koła, silnik, podwozie i przeszklenie. Albo bliższy przykład: że Linux kopiuje layout od Windowsa bo ma menu rozwijane, menu kontekstowe, okna (!) i też obsługuje drukarki. Chociaż to akurat może wywołać flamewar i zmienić temat dyskusji.

    Ale się zgadzam z tym, że Facebook ma “mało” do zrobienia. Tak samo dwa pozostałe serwisy. Tylko każdy w innym kierunku :)

    komentarz #

  9.   8 Wrzesień 2009, Tomaszs:

    @Michał Molenda

    Zawsze zastanawiałem się jak to jest. Czy pieniądze są wystarczającą motywacją do pisania bloga? Bo ja sobie nie wyobrażam, żeby pisać np. ‘artykuły sponsorowane’. A Ty masz jakieś doświadczenia w tym kierunku?

    komentarz #

  10.   8 Wrzesień 2009, ksy:

    @Tomaszs – Argument na poziomie taniego soku w hipermarkecie (Stoi wysoko, a każdy wie, że i tak jest niedobry).

    Powielanie ergonomicznych rozwiązań, a kopiowanie całych elementów to dla mnie i chyba nie tylko, duża różnica. Jasne można mówić, że wzorują się na najlepszych. Ale ja wole w takim razie być już z najlepszymi, a nie z tymi którzy nic samemu dobrego albo lepszego wymyślić nie mogą.

    I nie tylko ja tak myślę, wystarczy spojrzeć ile osób w opisach na gronie ma “szukać na FB” / “przeniosłem się na Facebooka” itp. To o czymś swiadczy.

    komentarz #

  11.   8 Wrzesień 2009, Michał Molenda:

    @Tomasz – Niestety nie mam :) Po prostu dużo notek masz o gronie i mnie to ciekawiło :)

    komentarz #

  12.   8 Wrzesień 2009, mru:

    Liczba użytkowników i “zasięg” właścicieli serwisu decyduje. W tym rankingu Nasza-Klasa wypada ponad 2 razy słabiej niż Grono, ale co z tego? Osobiście, podobnie jak wielu Internautów, wolę skorzystać z serwisu, na którym już są moi znajomi (z reala), czyli w przypadku znajomych z Polski najwięcej znajdę ich na N-K, a w przypadku znajomych z zagranicy (którzy nie słyszeli nawet o Grono) – znajdę ich na Facebooku (który jest popularny m. in. w Niemczech). Facebook ma też wsparcie firm trzecich m. in. w postaci aplikacji na iPhone, różnych dodatków na strony itp.
    Były już swego czasu rankingi komunikatorów, w których Gadu-Gadu przegrywało funkcjonalnością i niezawodnością z każdym innym tego typu programem, a jednak to GG wciąż ma najwięcej użytkowników w Polsce…

    komentarz #

  13.   8 Wrzesień 2009, Tomaszs:

    @ksy

    Masz rację – patrząc tylko na opakowanie soku nie wiadomo co jest w środku. To porównanie jest próbą zajrzenia do środka kartonika soku i zbadanie jakie ma składniki i w jakich proporcjach :)

    Jedyne co Grono miało podobne do Facebooka to layout po przebudowie. Ale myślę że to był zabieg medialny, bo miesiąc później okazało się że w Gronie każdy może mieć layout jaki chce – za pomocą skórek. Zresztą teraz standardowy layout Grona w ogóle nie przypomina Facebooka. No chyba że dla kogoś kto o poziomie szczegółowości “wszystkie flagi na świecie są do siebie podobne”.

    No a do dowodu słuszności społecznej który zafundowałeś pt. “skoro wiele osób przeniosło się z Grona na Facebook” – możliwe że tak zrobili. Ale nie widzę prawdę mówiąc obecnie sensu. No chyba że zna się świetnie język angielski i ma dużo znajomych za granicą (głownie w USA i UK, 40% userów FB)

    komentarz #

  14.   8 Wrzesień 2009, Tomaszs:

    @Michał Molenda

    To “niestety” mnie zaintrygowało :) Ja też nie mam i raczej nie będę miał. A o Gronie piszę dlatego, że interesuję się teraz serwisami społecznościowymi z API. Grono często służy jako przykład. Reszta wyjaśnienia jest w pierwszym akapicie zresztą.

    komentarz #

  15.   8 Wrzesień 2009, Tomaszs:

    @mru

    Cieszę się że zwróciłeś na to uwagę :) Pierwotnie w tekście miało pojawić się zdanie “statystyki kłamią”.

    komentarz #

  16.   8 Wrzesień 2009, ksy:

    Wynik każdego zestawienia, zależy od przyjętych założeń. Twoje były robione na podstawie grona i do nich porównywane były 2 pozostałe serwisy.

    komentarz #

  17.   8 Wrzesień 2009, Tomaszs:

    @ksy

    Nie, wcale. Spędziłem na każdym z serwisów wymienionych w tym teście tysiące godzin i mogę spać spokojnie wiedząc, że w zestawieniu wskazałem cechy wyróżniające każdy z tych serwisów na polskim rynku. To że nie potrafisz spojrzeć na zestawienie bezstronnie jest Twoim problemem.

    Od publikacji czekam na argumenty, które pozwolą mi tą listę uzupełnić. Na pewno nie pozostanę przy argumentacji “Nasza Klasa jest dla debili” albo “Facebook jest najlepszy bo tak”. Taka argumentacja jest strasznie płytka, subiektywna i w dodatku nie ma związku z tematem.

    Także jak coś masz, to dawaj, co będę mógł zaktualizować listę powyżej :)

    komentarz #

  18.   8 Wrzesień 2009, Nowaker:

    Nie wiem, o co panom wyżej chodzi, ale ja uważam porównanie za uczciwe.

    komentarz #

  19.   9 Wrzesień 2009, Michał:

    Nasza klasa jest debil ,bo ile mozna ogladac zdjecia znajomych ? Juz lepiej chyba jakies glupoty na wykopie ogladac ,albo na yt godzinami.

    Grono podobnie ,ale maja ciekawe (choc niskopoziomowe :P ) ankiety. Aplikacji na grono nie widzialem ,ale pewnie jakas kicha.

    Facebook ma ten plus ze nie ma galerii, mozna pograc w pokera i tez stracic pare h jak ktos sie w cos z FB wciagnie, ale powiedzialbym ze najmniej przypomina serwis społecznościowy.

    @Autora jednego z ciekawszych blogów w necie:

    Wiem ,że jestem <1% czytelnikow jednak jestem zdania ,ze takie serwisy nie sa warte kolejnych wpisów. Jest napewno jeszcze wiele ciekawych rzeczy i tematow, o ktorych pisales i mozesz napisać. O wprowadzeniu nowych skórek na NK bedzie mozna przeczytac na kilkudziesieciu blogach pewnie.

    pozdrawiam

    PS. Czekam na taki serwis (moze Facebook) ,gdzie bedzie mozna rywalizować z ludzmi z calego swiata rozne gry online i inne zabawy (cos jak kurnik ,ale oczywiscie 100x lepsze :P ).

    komentarz #

  20.   9 Wrzesień 2009, ksy:

    @Michał > Facebook… Face.. book… Hmmm… “bez galerii” – ciekawe.

    komentarz #

  21.   9 Wrzesień 2009, Michał:

    Troche zle sie chyba wyrazilem. Porownaj galerie z grona z tymi z facebooka. Na gronie srednio kilkadziesiat zdjec na osobe a na facebooku 1-3. Dlatego ten serwis wyglada dosc powazniej i nie ma takiego burdelu :) wiecie o czym mowie, wiadomo co serwis to inna grupa docelowych odbiorcow(choc wiekszosc sie pokrywa).

    komentarz #

  22.   9 Wrzesień 2009, Ala:

    Może to tylko moje wrażenie dyletanta, ale jednak pozostaję pod głębokim wrażeniem, że robiąc to zestawienie, nie uwzględniłeś faktu, że techniczny rozwój serwisu nie ma nic wspólnego z rozwojem jego społeczności. Gdyby tak było, to NK, która wypadła ze swoimi punkcikami najgorzej, byłaby uboga w userów. Ale jednak, NK miała dobrą promocję swego czasu i stała się hitem.

    O wiele ważniejsza od parametrów jest społeczność na danym serwisie. Ja osobiście nie znałam FB, dopóki nie było tej zmiany na gronie i znajomi nie zaczęli grzmieć, że grono to kopia FB. Zarejestrowałam się na FB i uważam, że to jest 150 razy lepszy serwis niż jakikolwiek inny. Chyba to nie będzie jakieś zaskoczenie, jeśli napiszę, że na gronie odrzuca mnie przede wszystkim zatrzęsienie małoletnich ekshibicjonistów i alkoholików, lans, szpanowanie, hodowanie próżności i samouwielbienia, ogólna postępująca wulgaryzacja osobowości i powierzchowność. A na FB nikt nie zmienia co tydzień opisu swojej osobowości, nie wrzuca nagich zdjęć, nie spędza godzin na komentowaniu zdjęć obcych ludzi tylko po to, aby się z nich ponabijać. Na FB nie ma tego niepisanego castingu na mistrza photoshopa i nie ma wywyższających się opisów. Są normalni ludzie, którzy dzielą się wydarzeniami ze swojego życia, ciekawostkami i pomagają sobie grać w mafię :P Oczywiście mówię tu o swoich znajomych, na pewno są też tam wielbiciele własnego życia, którzy próbują innym udowodnić, że są fajni, ale tacy ludzie mają prywatne profile, nie mogą komentować zdjęć osób spoza znajomych i nie nabijają sobie punktów popularności liczbą odwiedzin profilu. Ludzie zapatrzeni w siebie zostają na gronie i żadna funkcjonalność nie zmieni tzw. “atmosfery”, która jednych uparcie trzyma przy jakimś serwisie, a innych odpycha.

    komentarz #

  23.   9 Wrzesień 2009, Tomaszs:

    @Michał

    Masz rację. Grupa docelowa ma duże znaczenie. A właściwie to jak ludzie sobie kojarzą dany serwis. I czasem musi on być bardzo nijaki aby nie tworzyć zbędnych konotacji. Bo co z tego że na serwisie każdy ma swoje grono znajomych i zakładać własne fora. To tak jak z miastami – każde większe ma wszystko co trzeba do życia. Ale wyobrażamy sobie kto w każdym żyje i co robi. Kto żyje w Gdańsku, Sopocie, Warszawie, Krakowie, Wrocławiu? Jakie skojarzenia? Z kim można się utożsamiać, gdzie będzie się “pasować”?

    komentarz #

  24.   16 Wrzesień 2009, Borys:

    jak dla mnie ten ranking jest fatalny, nie można na jego podstawie wyciągnąć prawie żadnych sensownych wniosków, a już na pewno tych dotyczących potencjału rozwoju danego serwisu.

    komentarz #

  25.   16 Wrzesień 2009, Tomaszs:

    @Borys
    Czym w takim razie byś się kierował aby określić potencjał rozwoju tych serwisow?

    komentarz #

  26.   19 Wrzesień 2009, ja222:

    Grona nie toleruje, Nasza Klasa jest nudna a Facebook pobija wszystkie inne portale spolecznosciowe :)

    komentarz #

  27.   19 Wrzesień 2009, Ala:

    @Tomaszs

    Jak myślisz, dlaczego ludzie mają takie podejście do grona?

    komentarz #

  28.   19 Wrzesień 2009, Tomaszs:

    @Ala

    Dobre pytanie. Mógłbym wymienić wiele rzeczy. Ale obecna reakcja jest raczej reakcją orientacyjną niż wyrobionym podejściem.

    komentarz #

  29.   19 Wrzesień 2009, Ala:

    @Tomaszs

    Hmmm, w jakim znaczeniu “reakcja orientacyjna”?

    komentarz #

  30.   19 Wrzesień 2009, Tomaszs:

    @Ala

    Reakcji na nowe informacje, które kłócą się z ich dotychczasową wiedzą :)

    komentarz #

  31.   19 Wrzesień 2009, Ala:

    @Tomaszs

    Rozumiem, że masz na myśli dysonans poznawczy? :D To jakie dokładnie argumenty są sprzecznie?

    komentarz #

  32.   21 Wrzesień 2009, Tomaszs:

    @Ala

    Dyskusja przeradza się w sesję Q&A, nie sądzisz? ;)

    komentarz #

  33.   21 Wrzesień 2009, Ala:

    @Tomaszs

    Może… Nazwijmy to zboczeniem zawodowym (dziennikarka). Możemy też uznać, że jestem ciekawski stwór i próbuję zrozumieć Twoje podejście… ale przecież nie muszę. :]

    komentarz #

Dodaj komentarz

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Programming Blogs - BlogCatalog Blog Directory
WordPress, Pool Theme - Borja Fernandez - mod