Mity na temat tworzenia udanego startupu

Pewnie ktoś sprawił, że wierzysz w mity dotyczące tworzenia stron internetowych i startupów. W tym poście obnażam 15 takich mitów, które możesz znać i piszę czemu nie są prawdziwe. Oprócz tego podaję linki gdzie przeczytasz więcej.

1. Zarobię na reklamach

Bardzo rozpowszechniony mit. Na reklamach w sieci da się zarobić, owszem. Ale co rozumiemy przez zarabianie? Jeżeli chcesz zarabiać 100-200 złotych miesięcznie ze strony którą stworzysz to taki poziom będzie sukcesem. Utrzymywanie się z reklam to zupełnie inna bajka. Jeżeli chciałbyś ją urzeczywistnić musiałbyś mieć stronę odwiedzaną przez przynajmniej kilka milionów ludzi miesięcznie. A do tego nie wystarczy jakaś strona, ale pomysł na coś, co przyda się tym milionom ludzi. Przeczytaj: Monetyzacja serwisów społecznościowych.

2. Dobry startup to realizacja moich potrzeb i potrzeb moich znajomych

Wpadłeś na pomysł co Tobie by się przydało w sieci? No tak… tylko to nie znaczy, że inni ludzie też tego potrzebują. Dobry startup to wyczucie potrzeb innych ludzi i próba ich zaspokojenia. Paradoksalnie zazwyczaj jest to coś czego nie będziesz potrzebował Ty sam. Ale oczywiście możesz sprawdzać reakcje swoich znajomych. Jednak wiedz, że z grzeczności mogą po prostu mówić Ci to, co chciałbyś usłyszeć. Przeczytaj: Zarabianie na blogu – liczby.

3. Stworzę stronę, sama się wypromuje

Prawda jest taka, że strony internetowe same się nie promują. Jedną z najważniejszych części planu jest stworzenie dobrej strategii marketingowej. Popularnie serwisy nie są dobre dlatego, że są najlepsze technologicznie. Są popularne bo są najlepsze technologicznie i mają najlepsze techniki marketingowe. I nie chodzi tu o wykupienie reklamy, bo te są najmniej skutecznie. Chodzi o to, żeby, znowu, zaoferować coś o czym ludzie będą chcieli czytać i pisać, mówić i rozmawiać. Przeczytaj: Wąskie grupy społeczne w Internecie.

4. Mój pierwszy pomysł zdobędzie świat

Jeżeli popatrzymy na losy wielu startuperów, którzy mają popularne dzisiaj serwisy, to każdy z nich miał na swoim koncie wiele doświadczeń, które nie odniosły takich sukcesów. Każdy od czegoś zaczynał mówiąc trywialnie. Więc jeżeli masz pomysł staraj się jak najszybciej zweryfikować jego przydatność ludziom. Sprawdź czy trafi w ich potrzeby, na przykład metodą pocisku smugowego, prototypami, betami, demami itp. A kiedy okaże się że nie wypalił (a pierwszy taki będzie) nie bój się radykalnych zmian albo zrezygnowania z projektu na rzecz następnego. Przeczytaj: Gdyby tworzenie startupu było jak pisanie powieści.

5. Kiedy pokażę światu startup, oznacza to koniec mojej pracy i początek chwały

Pokazanie startupu światu to dopiero początek. Od tego momentu musisz obserwować jak ludzie z niego korzystają, co im się podoba a co nie. Najgorsze jest to, że raczej mało osób Ci o tym powie. Na przykład możesz mieć formularz rejestracji niedziałający od miesiąca i nikt Ci nie pośle o tym informacji. Jak więc zbierać informacje? To kolejne ważne pytanie. Ale teraz zapamiętaj, że kiedy pokażesz startup to dopiero stworzenie bryły, którą będziesz musiał rzeźbić przez następne miesiące w celu osiągnięcia dobrego efektu końcowego. Przeczytaj: Czy startup to zwieńczenie i koniec pracy?

Czytaj podobne  iStore i PayU od Allegro - dwie świetne usługi, których nie polecam

6. Zmienię coś, bo wierzę, że jest to dobra zmiana

Większość serwisów, które odniosły sukces mają wspólną cechę. Ich twórcy stosowali mniej lub bardziej wyrafinowane metody sprawdzania czy ich zmiany dały zamierzony efekt. Jeżeli więc chcesz stworzyć stronę i rzeczywiście iterować ulepszając ją musisz mieć też narzędzia określające które zmiany są dobre. Może być tak, że po zmierzeniu efektów zmiany okaże się, że użytkownicy stali się mniej aktywni, wykonują mniej akcji. Może być tak, że będziesz musiał wycofać swoje zmiany. Ale musisz mieć narzędzia mierzenia efektywności zmian. Przeczytaj: Ulepszanie formularza rejestracji.

7. Mam listę pomysłów i tego się trzymam

To trochę niefortunnie. Dlatego, że rozwiązania mają największą wartość wtedy kiedy są potrzebne. Pomysły z listy mogą ale nie muszą nimi być. Ale za to potrzeby zgłoszone przez użytkowników są potrzebami bieżącymi. Ich realizacja wtedy, kiedy ich potrzebują spowoduje, że Twoja praca będzie miała dla nich dużą wartość. Kolejna rzecz to błędy – naprawianie ich też sprawi, że Twoja praca ma dużą wartość. Oczywiście nie wszystkie doraźne ulepszenia i błędy są tak ważne i istotne, aby je wprowadzać od razu. Trzeba umieć też planować, które zmiany są bieżące, do realizacji, które w dalszym planie, które strategiczne a które wyznaczają kierunek rozwoju Twojego projektu. Przeczytaj: Getting Things Done.

8. Odpowiedzą na większość pytań może być intuicja, przeczucie, zdanie pojedynczych osób i ankiety

Żadna z tych rzeczy nie da Ci dobrej odpowiedzi na Twoje pytanie. O której porze mój SMS będzie najczęściej odczytywany? Kiedy moje mejle są najchętniej czytane? W które linki na stronie użytkownicy najczęściej klikają? Jakie hasło opisujące serwis jest najbardziej czytelne? Chodzi o to, żeby stawiać sobie pytania. Kiedy mamy już pytanie trzeba znaleźć metodę na określenie która z odpowiedzi będzie najbardziej skuteczna.

Kiedy już poznamy metodę (np. ilość kliknięć w link) trzeba przygotować narzędzie badania skuteczności. Wtedy można znaleźć parę odpowiedzi na pytanie i sprawdzić ich skuteczność i wybrać najlepszą. Poza tym w sieci jest wiele raportów dających odpowiedź na wiele nurtujących Cię pytań. Np. o jakiej porze dnia i w jaki dzień najlepiej wysłać SMS-a. Wiedziałeś że o 15.30?

Druga ważna rzecz to wyzbycie się przekonania, że sukces jest dziełem przebłysków geniuszu. Owszem, jest to potrzebne, ale do takich przebłysków trzeba prowadzić badania, statystyki, liczyć i korzystać z badań innych. Przebłysk bez wiedzy to tylko pomysłowość, przebłysk oparty na wiedzy to geniusz. Nie daj się też zwieść, że inni ludzie którzy osiągnęli sukces „po prostu wiedzieli” albo stosowali przeczucia. To tak jakbyś powiedział, że człowiek po drugiej stronie strumienia bez przejścia teleportował się tam. To nie prawda, musiał znaleźć sposób na przejście tam. Zatem i Ty możesz znaleźć sposób (jego albo swój) żeby tam przejść. Nawet 160 znaków SMSu nie było przypadkiem. Przeczytaj: Zakupologia Martin Lindstrom, Rzeczywiste sprawdzanie jakości reklam.

Czytaj podobne  Jak zapłacić podatek od Adsense?

9. Mam pomysł, na który nikt jeszcze nie wpadł

Na pewno wpadło na niego już tysiące innych osób. Część z nich na pewno go zrealizowało. Jeszcze kilka projektów odniosło mniejszy lub większy sukces. Jeżeli nadal upierasz się, że Twój pomysł jest wyjątkowy, zacznij szukać aż znajdziesz jego realizację w sieci, popytaj się osób z branży, ludzi z zagranicznych dużych blogów IT. W końcu znajdziesz swoją konkurencję. Kiedy już ją poznasz, możesz zacząć rozwijać swój pomysł tak, aby nie powielać błędów innych i żeby wprowadzić coś co sprawi, że Twój pomysł nie będzie klonem, ale wyjątkowym rozwiązaniem.

Jeżeli jednak nie znajdziesz serwisu takiego jaki sobie wymarzyłeś, albo nawet podobnego to: albo za mało szukałeś, albo ten pomysł jest tak słaby, że nikomu nie chciało się go realizować, albo ktoś już go zrealizował 5 lat temu i zdążył go zarzucić albo… jesteś nie innowatorem, ale wynalazcą. W tym wypadku wiedz, że wynalazki bardzo słabo się przyjmują. Ludzie wolą rozwinięcia rzeczy które znają niż rozwiązania „z kosmosu”. Ale próbuj… może pojawisz się kiedyś w książkach o historii IT. Przeczytaj: Startup – ekstremalne zajęcie.

10. Sam stworzę dobry startup

Nawet jeżeli jesteś dobrym programistą, potrzebujesz przynajmniej jednej osoby. Osoby która będzie myśleć, mówiąc wprost, jak zarobić na Twojej pracy. Sprzedawcę, handlowca, kogoś po ekonomii, kogoś kto będzie myślał o kasie. Oprócz tego może przydać się grafik i wiele innych osób. Dlatego dobrze jest pewnie uczestniczyć w Barcampach i innych spotkaniach, gdzie można spotkać aktywne osoby z branży. Otaczaj się więc ludźmi aktywnymi, aby mieć więcej energii i mów o swoich pomysłach, aby znaleźć kogoś kto ma podobne i będzie chciał zawiązać z Tobą sojusz. Łatwo się o tym mówi, trudniej zrealizować w praktyce. Przeczytaj: Czy jest coś takiego jak jednoosobowy startup?

11. Na startup potrzeba dużo pieniędzy

Nie trzeba na pewno tyle ile byś pomyślał. Są oczywiście wielkie serwisy w które pompowana jest kasa przez anioły biznesu i fundusze inwestycyjne. Ale sam możesz też stworzyć dobry startup inwestując trochę pieniędzy i wielokrotnie więcej w postaci swojej pracy. Tak, to Twoja praca ma największą wartość. Wracając do rady o ocenie skuteczności zmian – czy wydałbyś pieniądze na startup bez upewnienia się, że wydasz je dobrze? Tak samo upewnij się, że Twoja praca zostanie wykorzystana dobrze i że osiągniesz lepsze efekty w postaci większej liczby użytkowników itp. Przeczytaj: Wygląda na to, że 1zł. na godzinę to dużo.

Czytaj podobne  10 rad jak zacząć pisać i mieć z tego przyjemność

12. Książki o zarabianiu w Internecie mówią prawdę – każdy może zarabiać

Takie książki mają Cię zachęcić i zmotywować do pracy. Spowodować, że jeszcze przed ich przeczytaniem do końca w Twojej głowie pojawi się masę pomysłów i że będziesz chciał je zrealizować już teraz i zarobić na swoje marzenia. Owszem – to pomaga, ale pamiętaj, że aby osiągnąć taki efekt książki te naginają rzeczywistość. W Internecie nie ominie Cię ciężka praca i przez pewien czas na początku będziesz inwestował więcej czasu i pieniędzy niż byś chciał. Nie bez powodu dużo startuperów siedzi dniami i nocami nad swoimi projektami. Jeżeli szukasz ciepłej posadki od 8 do 16 i zero ryzyka wybierz pracę w jakiejś dużej firmie IT. Przeczytaj: Internetowi milionerzy.

13. Zarobisz pierwsze pieniądze w pierwszym roku

Zarobisz, owszem, ale po kilku latach. Niezależnie czy to blog, strona internetowa, forum itp. Początki będą ciężkie. Ale jeżeli będziesz świadom co robisz, czemu i że Twoja praca przyda się ludziom – oni wynagrodzą Ci ją. Przeczytaj: Jak zaoszczędzić pieniądze rozpoczynając startup?

14. Szum w mediach, na blogach i w telewizji to miernik sukcesu

Szum w mediach oczywiście pomoże wypromować Twoją stronę. Ale przejrzyj inne newsy z czołówek gazet – ktoś wymyślił nowy rodzaj zamykania torebek plastikowych albo mopa ze specjalną końcówką? Ciekawe? Ciekawe. Medialne? Medialne. Przydatne? Pewnie tak. Ale kto by chciał zagracać swoje mieszkanie nowym gadżetem? Nie chcesz tworzyć gadżetów. Chcesz stworzyć coś, czego ludzie naprawdę będą chcieli używać. Coś co im się naprawdę przyda i czego nie wyrzucą do śmietnika gdy im się znudzi. Przeczytaj: Stwórz coś, czego chcą ludzie.

15. Nie mogę mówić o moim pomyśle bo mi ukradną

Powiesz komuś o pomyśle a on go ukradnie. To wielka obawa początkujących. O pomyśle trzeba umieć mówić tak, żeby nie zdradzać tajnego składnika rozwiązania, ale z drugiej strony, aby pokazywać czemu projekt jest interesujący, przydatny i przede wszystkim przyda się ludziom. Da się to zrobić i żaden z wielkich serwisów nie miał obaw przed pisaniem o swoich pomysłach. Głównie dlatego, że ich pomysły nie były trywialne. Niech Twój pomysł też nie będzie trywialny. Przeczytaj: Czy zdradzić komuś mój pomysł?

Posłuchaj audiobooka o tworzeniu udanych startupów.
Kliknij tutaj
.

Przeczytaj też

Książki o bitcoinach za 1 dolara na HB Interesujesz się bitcoinami? Musisz poznać tą promocję na książki na Humble Bundle. Coś dla fanów bitcoina. Bitcoin to nowa waluta oparta na te...
Jak założyć firmę? Jak założyć firmę? Dowiedz się z tego wpisu! Założenie firmy jest naprawdę proste. Any to zrobić trzeba załatwić kilka prostych formalności i j...
Czy i jak założyć firmę: porady praktyczne Dowiedz się jak przygotować się na założenie firmy i ją prowadzić od kogoś, kto już to przeszedł. Jakiś czas temu założyłem firmę, o czym myślałem ...
Ciasteczka: 2 tygodnie, które zmieniły sieć Czemu wszyscy pytają się o ciasteczka? Dowiedz się i przekonaj, kto za tym wszystkim stoi. Przepisy o których mówię brzmią: Przepis o ciasteczkac...
Nie chcesz stworzyć drugiego Facebooka? Nie czytaj... Na rynku nie ma wielu książek poświęconych robieniu projektów internetowych. E-wangeliści są wyjątkiem. Każdy kto robi projekty internetowe powinien t...
Napisano w Biznes Tagi: , , , , , , , , ,
2 comments on “Mity na temat tworzenia udanego startupu
  1. Adam pisze:

    “nie miało obaw” -> “nie miał obaw” 😉
    BTW, bardzo fajny blog 🙂

  2. Tomaszs pisze:

    @Adam

    Dzięki za wychwycenie tego paskuda