Ministerstwo Finansów przygotowało w tym roku bardzo łatwy sposób na rozliczenie roczne. Wysłanie zeznania PIT 37 przez Internet jest teraz możliwe dla każdego, nawet osoby która nie zna się na informatyce. Jak wysłać PIT 37 przez Internet? Dowiesz się z tego tekstu.
W tym tekście piszę jak wypełnić PIT-37 i jak go wysłać oraz jakie dokumenty zachować na przyszłość. Oraz mówię o błędach na jakie trzeba uważać podczas wypełniania.
Przed przystąpieniem do wypełniania potrzebujesz:
- Kwotę przychodu z zeznania rocznego za 2008 rok (która służy jako potwierdzenie tożsamości)
- Adobe Reader min. 8.4.1 (zainstaluj)
- Wtyczkę do eDeklaracji (zainstaluj)
- Przeglądarkę Internet Explorer, Firefox albo inna
Kwota dochodu jest potrzebna jako Twoja autoryzacja. Nie potrzebujesz już w tym roku podpisu elektronicznego, aby wypełnić PIT. Wystarczy kwota przychodu.Skąd ją wziąć? Najlepiej z zeszłorocznego zeznania podatkowego. Jeżeli go nie masz, pewnie nie będzie trudno podsumować swoje dochody z PITów przysłanych przez pracodawców np. PIT-11 albo PIT 8. Poniżej rozpisano skąd wziąć przychód z formularzy rocznych:
Możesz wysłać PIT nawet w tym momencie i zajmie to maksymalnie 1,5 godziny. To o wiele mniej niż pojechanie do urzędu skarbowego, odebranie wydrukowanego formularza, wypełnienie go i złożenie w okienku po odstaniu w kolejce prawda?
Jeżeli w trakcie całego procesu wystąpił jakiś błąd nieopisany tutaj zajrzyj do FAQ.
Jeżeli jesteś już gotowy to wejdź na stronę:
Do wypełniania deklaracji przygotowany jest specjalny program. Działa on na Windowsie, Linuxie i Macosie. Aby go zainstalować kliknij “Zainstaluj”:
Jeżeli pojawi się taki błąd:
Zamknij i spróbuj ponownie. Następnie zatwierdź 3 następne ekrany instalacji eDeklaracji. Pierwszy potwierdza tożsamość wydawcy, powinno być “Ministerstwo Finansów”:
Następny ekran. Aplikacja nie dodaje się niestety do menu start – > programy jak wszystkie normalne aplikacje na świecie, także niestety trzeba wybrać ‘Umieść na pulpicie ikonę skrótu’ i samemu ją przenieść. No chyba że ikona na pulpicie Ci nie przeszkadza.:
Teraz tylko wystarczy zatwierdzić licencję Adobe Air – środowiska na którym działają eDeklaracje. Po prostu naciśnij “Zgadzam się”:
Teraz możesz zobaczyć znowu ekran błędu:
W takim wypadku wyczyść pamięć podręczną przeglądarki. W Firefoxie robi się to przez Narzędzia -> Wyczyść historię przeglądania i zaznacz historię, ciasteczka, zalogowania i ustawienia witryn. Wtedy jeszcze raz ponów instalację.
W efekcie eDeklaracje zaczną się instalować, a po zainstalowaniu się uruchomią się automatycznie (jeżeli zaznaczyłeś tą opcję). W efekcie zobaczysz ekran gdzie musisz podać hasło. Możesz tu podać cokolwiek chcesz, ono nie jest w ogóle do niczego potrzebne:
Następnie podaj imię i nazwisko:
Teraz najlepiej wybrać “Wypełnij pozostałe dane”, aby ułatwić sobie wypełnianie PIT-a teraz i w następnych latach. Kiedy wybierzesz ten przycisk zostaniesz poproszony o podanie kilku danych, w tym urzędu skarbowego i swoich danych osobowych:
Zauważ, że można rozliczać się z małżonką / małżonkiem. Żeby rozliczać się z małżonką musi ona dostarczyć do urzędu skarbowego pełnomocnictwo niestety w formie pisemnej.
Kiedy przewiniesz suwak w dół pojawią się następne pola do wypełnienia:
Uwaga: Zauważ, że jeżeli mieszkasz w mieście na prawach powiatu to trzeba wybrać listy powiat nie “toruńskie” ale “m.toruń”.
Kiedy wypełniłeś te dane jesteś gotowy żeby wypełnić swoje zeznanie roczne i wysłać je do urzędu. O ile do tej pory mogło Ci to zająć godzinę, to jeszcze tylko maksymalnie 30 minut i zeznanie będzie załatwione.
Z ekranu głównego aplikacji wybierz Katalog formularzy:
A następnie możesz przeczytać krótką instrukcję obsługi, otworzyć pełną instrukcję albo otworzyć formularz. Proponuję tą ostatnią opcję, bo wszystkie uwagi z instrukcji są dostępne w tym poradniku.
Z lewej listy wybierz formularz dla Twojego PIT-a. Jeżeli pracujesz jako pracownik na umowę stałą albo zlecenie/dzieło to zazwyczaj wybierzesz PIT-37 a jak masz działalność gospodarczą (firmę) to PIT-36:
Teraz pojawi się stary dobry formularz PIT do wypełnienia. Przy czym o ile podałeś wcześniej swoje dane, część pól będzie już wypełniona:
Wypełniamy formularz jak papierowy, przy czym część pól sama się wyliczy. O czym warto pamiętać:
- O wpisaniu składek na ubezpieczenie
- O wpisaniu na kogo ma być przekazany 1% podatku
- O wpisaniu swojego NIPu a nie pracodawcy (częsty błąd)
- O odliczeniu sobie kosztów internetu. Limit to 760 zł. Jeżeli płacisz więcej, rozdziel płatności na kilka osób u dostawcy. (szczegóły)
Uwaga: W formularzu części dziesiętne są oddzielone kropką, a części tysięczne przecinkiem. Czyli odwrotnie jak na papierowych formularzach. Trzeba na to uważać, bo wpisanie 10.000 spowoduje wpisanie defacto 10 złotych!
W pole “dochód zwolniony od podatku w 2009 trzeba wpisać samemu wartość 3091. (Źródło)
Na dole dokumentu wpisz przychód z rozliczenia za 2008 rok i zapisz formularz. Dobrze jest w tym momencie też go wydrukować. Niestety nie ma możliwości jego zapisania w postaci pliku PDF.
Kiedy to zrobisz pojawi się ekran potwierdzający wysłanie formularza:
Nie musisz tego kodu pamiętać bo program sam to zrobi za Ciebie.
Formularz został już wysłany. Aby mieć potwierdzenie na wypadek ew. kontrol musisz mieć najlepiej dwa dokumenty u siebie: wydrukowany formularz który przed chwilą stworzyłeś i wydrukowane Urzędowe Poświadczenie Odbioru. UPO to dokument potwierdzający odebranie przez Ministerstwo Finansów Twojego formularza. Aby sprawdzić status dokumentu wejdź w “Moje rozliczenia”:
Na którejś z list powinien znajdować się formularz, który wysłałeś. Jeżeli formularz znajduje się już w “Wysłane-przyjęte” to możesz tam pobrać i wydrukować UPO:
I to wszystko. Właśnie rozliczyłeś się z urzędem skarbowym.
Mam nadzieję, że ten poradnik będzie pomocny wszystkim, którzy tak jak ja wypełniają pierwszy raz formularz elektroniczny. W razie pytań i uwag proszę o komentarze.
Ten wpis jest wyłączony spod licencji Creative Commons.

Mozna skorzystac tez z programu pity.pl bo format przesylania deklaracji jest otwarty
Właśnie próbuję wypełnić PIT-a z programem PITy2009 dołączonym m. in. do PC Format 3/2010. Też ma opcję “Wyślij zeznanie przez Internet” (do systemu e-Deklaracje) – mam nadzieję, że to zadziała…
Kto ma ochotę to może jeszcze przeczytać moje trzy grosze w tym temacie: http://maciej-progtech.blogspot.com/2010/03/nie-bezpieczne-pity-pl.html
“Kwotę przychodu z zeznania rocznego za 2008 rok” – nie powinno być 2009?
@Grzegorz Skaruz
Rzeczywiście to zdanie jest niepełne, dopisałem, że jest to informacja potrzebna do autoryzacji zeznania i tak jak było napisane jest to kwota z poprzedniego zeznania (za 2008)
z “wtyczką” mi się nie udało, najpierw musiałem ją włączyć w menu “Tools” a potem i tak dostałem błąd walidacji xml. W e-deklaracjach poszły te same dane błyskiem i bez błędów.