Grono skupiło już 5 niezależnych programistów, którzy robią aplikacje i gry nastawione przede wszystkim na rozrywkę. Puszka Pandory, quizzy, biorytm, darmowy test IQ i romansoradar triumfują nad giełdą ofert czy aplikacją typu Q&A .
Aplikacje przeglądarkowe
Grono wprowadziło ostatnio aplikację Test IQ, oprócz tego jest 28 aplikacji stworzonych przez zewnętrznych programistów. Nowe aplikacje to : Kolor Dnia, Biorytm i Romansoradar. Pojawiły się też dwie pierwsze gry: Przygody Piłki (moja) i Kliker. Z serwisu zostały wycofane z kolei aplikacje: Hot or Not, Hug4You i Szczęście.
Trzy pierwsze aplikacje mają przeszło 440 tysięcy użytkowników. Najpopularniejsza aplikacja to Puszka Pandory, a dwie następne służą do robienia ankiet/quizzów.
Obecnie w pisanie aplikacji zaangażowanych jest 4 programistów niezależnych (nie licząc mnie). Przez ostatni miesiąc tylko dwie na 28 aplikacji odnotowały kilkudniowe awarie.
Wzrosty liczby użytkowników wahają się od 200 do 2 tysięcy dziennie. Najmniej popularna aplikacja ma 1800 użytkowników a najpopularniejsza przeszło 100 razy więcej. Średnia liczba użytkowników na aplikację to 28 tysięcy.
Jeżeli chodzi o wykorzystanie możliwości to dosyć skutecznie używana jest już publikacja na ścianie i zapraszanie do znajomych oraz tagi gronowe. Jednak dotąd nikt nie skorzystał z:
- możliwości dodania przycisku do profilu użytkownika (np. wyślij prezent)
- możliwości napisania aplikacji generującej aplikacje
Grono.net udostępniło ostatnio też dwie potężne funkcje:
- skinowanie aplikacji
- ukrywanie aktywności z wybranych aplikacji
Aplikacje mobilne
Są trzy: mobilne Quizzy (moje, 900 userów), Gronocast (866 userów) i Puszka Pandory (162 userów).
Moje spostrzeżenia
Przede wszystkim udało mi się uzyskać dużą wydajność serwera. W aplikacji Quizzy zintegrowałem wysyłanie darmowego Quizzu mobilnego na komórkę. Z tej integracji jestem najbardziej dumny, gdyż żadna aplikacja ani strona z quizzami nie ma takiej funkcji ani w Polsce ani na świecie. Dodałem też możliwość drukowania quizzów i zapisywania ich do PDF – przydatna integracja z której korzysta jakieś 20 -30 osób dziennie. Quizzy prezentują się dobrze na wielu komórkach i czytnikach eBooków. Więcej można zobaczyć na stronie quizz.pl.
Napisałem też pierwszą grę 3D we Flash – Przygody Piłki. Nie cieszy się ona wielką popularnością (7 tyś osób). Nauczyłem się Flasha i ActionScripta – całkiem dobre, aczkolwiek wydajność Away3D pozostawia wiele do życzenia.
W najbliższym czasie planuję wydanie poradnika optymalizacji (zainteresowanych rozdziałami proszę o kontakt) i nową aplikację na Gronie.
Myślę, że fajnie by było nawiązać z kimś współpracę. W dwie osoby można stworzyć coś bardziej rozbudowanego, wypróbować współdzielenie kodu przez repozytorium SVN, zobaczyć jak wygląda praca zdalna przy takim projekcie i jakie wyzwania ze sobą przyniesie zakładając pisanie w wolnych chwilach. Czy taka współpraca w ogóle jest realna?

Czekam z niecierpliwością na poradnik optymalizacji. ;]