Cyfrowy podpis wyborów na prezydentów, wójtów i burmistrzów 2014

Czy wybory zostały sfałszowane? Zobacz jak wygląda cyfrowy podpis wyborów na prezydentów, wójtów i burmistrzów 2014.

Peter Klimek w 2012 roku przeprowadził analizę statystyczną wyborów, która pozwoliła w dosyć prosty sposób ustalić które były fałszowane, a które nie.

Ustalił on, że badając stosunek procentowy ilości głosów w obwodach wyborczych do procentowej frekwencji można wykryć część oszustw wyborczych. Podzielił je na dwa typy: oszustwo przyrostowe: gdy odsetek głosów na zwycięzcę wzrasta wraz z frekwencją oraz ekstremalne: gdy w obwodach przy prawie pełnej frekwencji odnotowuje się, że większość głosów została oddana na zwycięzcę.

Tak wygląda przykład z jego pracy badawczej:

Ilustracja Cyfrowy podpis wyborów na prezydentów, wójtów i burmistrzów 2014 - Polishwords News

Na wykresach widać, ze w krajach demokratycznych nie ma żadnego związku między frekwencją a tym, czy ktoś wygra czy nie. W większości są to koła o mniejszym lub większym rozproszeniu wokół. W przypadku Kanady głosy są rozdzielone na dwie frakcje ale nadal są one jedna nad drugą, bez przesunięć w poziomie. Inaczej jest w Polsce, Rosji, Ugandzie i Finlandii. We wszystkich widać przesunięcie skośne. Dodatkowo w Rosji i Ugandzie widać przykłady ekstremalnych oszustów: okręgi, gdzie niemal większość głosowała na zwycięzcę przy pełnej frekwencji.

Z czego wynika związek między tymi relacjami a oszustwami? Otóż jednym ze sposobów na oszustwa jest wrzucanie dodatkowych głosów na wybranego kandydata. W takim przypadku frekwencja rośnie tak samo jak liczba głosów na kandydata.

Aby ustalić jak wygląda to w przypadku wyborów w Polsce przeanalizowałem dane z pierwszej tury wyborów na prezydentów miast, wójtów i burmistrzów, które są dostępne na stronie PKW. W momencie pobierania danych (tj. od 3 dni) nie było na stronie informacji np. na temat Warszawy. W badaniu zignorowałem też miejsca gdzie był tylko jeden kandydat.

Czytaj podobne  Dlaczego studiowanie informatyki to strata czasu?

Głosy oddane podzieliłem na 4 kategorie: oddane na partie PO, PSL, PIS i Lewicę. Ponieważ frakcje lewicowe miały różne nazwy, w ostatniej kategorii znajdują się wszystkie lewicowe frakcje wraz z SLD.

Dane pochodzą z 24 821 obwodów głosowania.

Każdy punkt oznacza jeden obwód głosowania.

Na osi poziomej jest frekwencja, a na osi pionowej udział głosów oddanych na wybraną partię.

Wynik SLD wygląda następująco:

Ilustracja Cyfrowy podpis wyborów na prezydentów, wójtów i burmistrzów 2014 - Polishwords News

To jest wynik PIS:

Ilustracja Cyfrowy podpis wyborów na prezydentów, wójtów i burmistrzów 2014 - Polishwords News

Tak wynik PO:

Ilustracja Cyfrowy podpis wyborów na prezydentów, wójtów i burmistrzów 2014 - Polishwords News

A tak PSL:

Ilustracja Cyfrowy podpis wyborów na prezydentów, wójtów i burmistrzów 2014 - Polishwords News

Co zwraca moją uwagę na tych wykresach to wynik PSL. W zakresie od 0 do 40% frekwencji wyniki rosną wraz z frekwencją (ten ciemny obszar na dole). Natomiast od 40% frekwencji mamy do czynienia z drugim obszarem o dużym rozproszeniu głosów i frekwencji.

Dla osób zainteresowanych zbadaniem tematu dogłębniej dołączam plik CSV z danymi.

Plik CSV z danymi.

Źródło: PKW

Przeczytaj też

Ebookowy jarmark wielkanocny ruszył! Dobra wiadomo... Ebookowy jarmark wielkanocny ruszył! Dobra wiadomość dla programistów. W ofercie ceny są obniżone do 29,90, 19,90, 14,90, 9,90 i 6,90. Przyjrzyjmy się...
20 zestawów kurs wideo + ebook dla programistów, k... Do niedzieli 7 kwietnia włącznie jest promocja na paczki kurs wideo + ebook dla programistów. Jest 20 zestawów, każdy za 36,90 (normalnie kursy są od ...
Test 10 ebooków do nauki programowania w Java Nie wiesz, z jakiego ebooka uczyć się programowania w języku Java? Postanowiłem zrobić test 10 ebooków na ten temat, abyś mógł odkryć, który będzie dl...
Programowanie gier społecznościowych na Facebooka ... W czym pisać kod gry? W PHP czy w JS? No i gdzie trzymać dane o rozgrywce i grach? Dowiedz się! W poprzednich częściach omówiłem kwestię wyboru ser...
Programowanie RMSBG na Facebooka cz. 5 – host gry... Kim jest host gry i czy powinien znajdować się na serwerze czy powinien nim być jeden z graczy? W poprzednich częściach ustaliliśmy środowiska prog...
Programowanie RMSBG na Facebooka cz. 4 – typ... Jakie typy komunikacji trzeba uwzględnić w pisaniu gry RMSBG? W poprzednich częściach założyliśmy, że robimy grę planszową RMSBG (Realtime Multipla...
Napisano w Informatyka Tagi: ,