10 szybkich faktów na temat Java dla początkujących

1. Podstawowe typy danych

Podstawowe typy danych to:

int (liczba),
double (liczba zmiennoprzecinkowa),
boolean (zmienna typu prawda/fałsz),
char (znak) oraz
String (tekst, ciąg znaków).

Przykładem liczby jest na przykład liczba 865. Jednak nie wszystko da zapisać się w zmiennej int. Jeśli liczba jest bardzo duża bądź ma znaki po przecinku odpowiednim typem danych będzie double. W tym formacie zapiszesz np. liczbę 3,49503. Zmienna typu boolean przyjąć może dwie wartości: true, albo false. Z kolei przykładem znaku w zmiennej char jest litera 'c'. String to ciąg znaków. Składa się z ciągu zmiennych char. Przykład String to "abcD".

Aby zadeklarować zmienną podajemy typ danych oraz nazwę nowej zmiennej. Na przykład:

int a;

Średnik na końcu to znak, którym zawsze kończymy linię (oprócz pewnych wyjątków). Przypisanie watości do zmiennej robi się tak:

a = 123;

Z kolei jeśli chcemy wykonać obliczenie zapisujemy je tak:

int c = b + a;

Kilka operacji na liczbach na początek: możemy dodawać, odejmować, mnożyć, dzielić, oraz obliczać resztę z dzielenia. Służą do tego kolejne znaki matematyczne. Obliczanie reszty dzielenia wygląda tak:

int a = 10 % 3;

Do zmiennej a zostanie zapisana wartość 1.

2. Klasy

Java to język obiektowy. Możemy korzystać z wielu gotowych obiektów schowanych w poszczególnych modułach, albo pisać własne obiekty. Przykładem klasy jest klasa Math. Ułatwia ona wykonywanie obliczeń matematycznych. Na przykład zawiera metodę obliczającą pierwiastek z liczby. Przykład:

Math.sqrt(2.0)

poda nam wynik 1.414.... .

3. Operacje logiczne i porównawcze

W Java możemy wykonywać operacje logiczne. Na przykład sprawdzić czy warunek a i warunek b są spełnione jednocześnie. Przykład: boolean a = true && false; przypisze do zmiennej a wynik false, ponieważ, jedna z wartości jest fałszem. Inne operatory logiczne to: || (lub), oraz ! (nie). W Java możemy też porównywać dane. Służą do tego operatory: == (równa się), != (nie równa się), <, <=, >, >=. Na przykład:

boolean x = 5 <= 2;

zapisze do zmiennej x wartość false ponieważ 5 nie jest mniejsze bądź równe liczbie 2.

4. Wyświetlanie danych

W Java możesz wyświetlać dane w konsoli. To pierwszy sposób kontaktu ze światem zewnętrznym aplikacji, którą piszesz. Aby to zrobić wystarczy zaprogramować takie polecenie:

System.out.print("witaj świecie");

Spowoduje to wyświetlenie w konsoli tekstu "Witaj świecie". Jeśli chcesz wyświetlić pustą linię napisz:

System.out.println();

Podając tekst w cudzysłowiach zostanie on zakończony znakiem nowej linii.

5. Konwertowanie tekstu do liczb

W Java możesz konwertować tekst do liczb. Na przykład, gdy otrzymasz od użytkownika tekst, na którym chcesz wykonać operacje matematyczne, ponieważ jest to w rzeczywistości liczba. Aby to zrobić napisz:

int x = Integer.parseInt("5");

Java rozpozna jaka liczba jest w tekście i zapisze ją w formacie int do zmiennej x. Podobnie działa metoda

Double.parseDouble("3.14");

Uwaga: w Java do oddzielania cyfr po przecinku służy znak "." zamiast polskiego przecinka.

6. Warunki

W Java możesz programować polecenia warunkowe. Oznacza to, że część kodu zostanie wykonana tylko gdy nastąpi określony warunek. Zapis to:

if (3 > 2) { System.out.print("3 jest większe od 2") }.

Gdy uruchomisz ten kod zobaczysz w konsoli tekst "3 jest większe od 2". Spróbuj zmieniać liczby i warunki oraz teksty w powyższym przykładzie by zobaczyć jak tekst nie wyświetli się w konsoli, gdy warunek podany w nawiasie po tekście if nie będzie prawdziwy.

Możesz też użyć bardziej rozbudowanych warunków np. wyświetlić tekst, gdy liczba jest 1, inny tekst, gdy jest 2, a jeszcze inny, gdy jest 3. Zobacz ten przykład:

int x = 1; if (x == 1) System.out.print("jeden"); else if (x == 2) System.out.print("dwa"); else System.out.print("nie wiem");

Po uruchomieniu tego kodu zmieniaj wartość x, aby zobaczyć co będzie się wyświetlać. W zależności od wartości zobaczysz tekst "jeden", "dwa", albo "nie wiem".

7. Pętle

W Java możesz tworzyć pętle. Są różne pętle. Na przykład

int x = 1; while (x < 3) {System.out.print(x); x++;}

sprawi, że zobaczysz w konsoli cyfrę 1 oraz 2. Dzieje się tak dlatego, że pętla while powtarza wykonywanie kodu w nawiasach klamrowych każdorazowo przedtem sprawdzając, czy podany warunek jest nadal prawdziwy. Gdy przestanie być, nie wykona już kodu w środku i przejdzie do dalszej części kodu.

Inna pętla pozwala na lepsze sterowanie wartościami. Powyższy przykład w pętli for wygląda tak:

for (int i = 1; i < 3; i++) {System.out.print(x);}.

Jak widzisz, deklaracja początkowej wartości oraz jej zwiększanie jest w nawiasie zamiast w pętli. To ułatwia sterowanie taką pętlą.

8. Tablice

W Java możesz zaprogramować tablicę z wartościami. Zobacz:

String[] liczby = {1,2,3};

powoduje zapisanie do zmiennej liczby tablicy z elementami 1,2 i 3. Jak pobrać drugą wartość z tablicy liczby? To proste. Napisz:

System.out.print(liczby[1]);

Możesz też zdeklarować tablicę dwuwymiarową np. String[][]. Wtedy odwołujesz się do pola z tablicy tak: liczby[1][0], a tablicę wypełniasz tak:

int[][] liczby = { {1,2}, {3,4} };

9. Definiowanie funkcji

W Java możesz zaprogramować funkcję, która robi to co lubisz. Zobacz:

public static int dodajJeden(int x) { return x + 1}

to funkcja, która doda liczbę 1 do liczby, którą jej podasz.

System.out.print(dodajJeden(1));

spowoduje wyświetlenie liczby 2.

10. Klasy

Java jest obiektowa. Dlatego możesz korzystać z klas. W klasie możesz zebrać więcej funkcji. Na przykład:

public class Klasa { }

to deklaracja pustej klasy. Jeśli dodasz tam wspomnianą wcześniej funkcję będziesz mógł odwoływać się do niej tak:

Klasa.dodajJeden(1)

To całkiem wygodne, by uporządkować sobie kod.

To nasze porady na lepsze poznanie Java dla początkujących. Mamy nadzieję, że się Tobie przydadzą i zaciekawiły Cię tym tematem! Jeśli podoba Ci się ten poradnik udostępnij go znajomym! Jeśli chcesz nauczyć się programować w języku Java, zachęcamy do zakupu tego ebooka:

Autor: Cay S. Horstmann, Wrzesień 2016 , 872 stron

Nowość
Podaj adres e-mail, na który otrzymasz informację, gdy ebook będzie tańszy:
Dołącz do 892 osób

Zobacz promocję nowość!

Promocja na ebooki Literaturoznawstwo [-50%]

Czytniki e-booków i akcesoria nowość!

Czytniki ebooków i akcesoria

Ebook Java. Podstawy od lat jest uznawana za najważniejszy praktyczny poradnik i podręcznik dla doświadczonych programistów dążących do doskonalenia swoich umiejętności w zakresie posługiwania się językiem Java. W wydaniu dziesiątym wprowadzono liczne uzupełnienia, które wiążą się z pojawieniem się bardzo oczekiwanej Javy SE. Przepisane i zmodyfikowane rozdzia ły obejmują swoim zakresem tematycznym nowe elementy platformy, idiomy i najlepsze praktyki. Znajdziesz w nich setki przykładowych programów, a wszystkie tak napisane, aby były łatwe do zrozumienia i wykorzystania w praktyce. Autor tej przeznaczonej dla poważnych programistów książki Cay Horstmann pomoże Ci dokładnie zrozumieć język Java i jego bibliotekę. W pierwszym tomie tego dwutomowego dzieła Horstmann opisuje podstawowe zagadnienia związane z programowaniem nowoczesnych interfejsów użytkownika. W książce tej znajdziesz szczegółowy opis szerokiego spektrum tematów, od programowania obiektowego przez typy generyczne, kolekcje, wyrażenia lambda, projektowanie interfejsów użytkownika przy użyciu technologii Swing po najnowsze zdobycze wiedzy w dziedzinie programowania współbieżnego i funkcyjnego. Szybko opanuj podstawową składnię Javy na podstawie posiadanej już wiedzy programistycznej. Dowiedz się, na czym polega hermetyzacja, co to są klasy i jak w Javie działa dziedziczenie. Opanuj interfejsy, klasy wewnętrzne i wyrażenia lambda będące elementem programowania funkcyjnego. Naucz się pisać niezawodne programy z obsługą wyjątków i stosując skuteczne techniki debugowania. Naucz się pisać bezpieczniejszy i czytelniejszy kod programów z użyciem typów generycznych i technik silnego typizowania. Dowiedz się, jak przechowywać proste obiekty w gotowych kolekcjach. Opanuj techniki programowania współbieżnego od podstaw. Naucz się tworzyć nowoczesne graficzne interfejsy użytkownika przy użyciu standardowych komponentów Swing, które działają na wszystkich platformach. Dowiedz się, jak wdrażać konfigurowalne aplikacje i aplety oraz jak udostępniać je użytkownikom przez internet. Dowiedz się, jak uprościć obliczenia współbieżne i zwiększyć wydajność programu za pomocą technik programowania funkcyjnego. Jeśli jesteś doświadczonym programistą, który chce przejść na Javę SE 8, to Ebook Java. Podstawy. Wydanie X będzie dla Ciebie najlepszym praktycznym podręcznikiem, który posłuży Ci przez wiele lat. Ebook porusza temat Podstawy. Jedną z istotnych spraw poruszanych w ebooki jest: Wydanie.
Więcej

Kupon rabatowy EbookPoint.pl / okolicznościowy Rabat -20%

Aby skorzystać z tej promocji i uzyskać rabat, nie musisz posiadać kuponu rabatowego, ani okolicznościowego. Wystarczy, że skorzystasz z poniższego linku. Kieruje on do sklepu online, gdzie możesz od razu nabyć ebooka (bądź książkę) ze wskazanym rabatem:

Odbierz Rabat

Wypromuj się

Prowadzisz bloga, kanał YT, social media, jesteś influencerem, albo po prostu lubisz czytać? Wspieraj z nami czytelnictwo i zachęcaj do tego innych. Napisz o ebooku i uzyskaj promocję. Napisz na kontakt@websoul.pl, aby uzyskać więcej informacji.

Najtańsze oferty na e-booka:

Zobacz, gdzie ebook jest dostępny w najlepszej ofercie:
Ten ebook może być taniej

Nowość
Podaj adres e-mail, na który otrzymasz informację, gdy ebook będzie tańszy:
Dołącz do 892 osób
ISBN 978-83-283-2481-7. Porównywarka cen ebooków, które dostępne są w formatach PDF, MOBI i innych. Na urządzenia Kindle i inne. Tutaj znajdziesz ebook, którego szukasz. Nie wszystkie ebooki w ofercie są darmowe. Wspierajmy autorów i kupujmy ebooki.
Tytuł: Java. Podstawy. Wydanie X Ocena: 4.8 Recenzent: Tomasz Smykowski Dodał: Data recenzji: 3 sierpień 2012 Streszczenie: Ebook polecany Opis: Ebook polecany